Huishoudelijk Reglement Dorpsbelangorganisatie Drempt

1. Context

De dorpsbelangenorganisatie (Dbo) is een (statutaire) vereniging genaamd “Dorpsbelang Drempt”.
Conform de statuten van deze laatst genoemde vereniging is het bestuur van de vereniging bevoegd en gerechtigd een zogenaamd huishoudelijk reglement op en vast te stellen binnen het kader dat de statuten biedt.
Het doel van het reglement betreft de uitwerking van artikelen uit de statuten om het praktisch en doelmatig functioneren van de vereniging en het bestuur te bevorderen.

Wat is de Dorpsbelangenorganisatie?

  • De Dbo behartigt de collectieve belangen van de bewoners voor het behouden en/of verbeteren van de leefbaarheid van kern of dorp. Zij voert hierover regelmatig overleg met de gemeente.
  • De Dbo vormt geen afzonderlijke bestuurslaag en vervangt niet de plaatselijke politieke partijen. Zij moet aandacht hebben en bereikbaar zijn voor iedereen uit haar kern of dorp.
  • De Dbo kan de gemeente gevraagd en ongevraagd advies geven over ontwikkelingen in hun leef- en woonomgeving. De gemeente verstrekt daarvoor de Dbo gerichte informatie over het bestaande beleid en de toekomstige ontwikkelingen.
  • Signalen vanuit de achterban kan de Dbo doorspelen naar de gemeente en vice versa. Zo ontstaat een interactieve communicatie tussen gemeente en haar inwoners.

Wat is de functie van de Dorpsbelangenorganisatie?

De Dbo biedt aan bewoners de mogelijkheid zich met de leefbaarheid van hun woonomgeving bezig te houden door:

  • die leefbaarheid en het belang daarvan onder de aandacht te brengen
  • betrokkenheid bij de leefbaarheid van de woonomgeving te bevorderen
  • mensen verantwoordelijkheid te laten dragen voor een goede leefbaarheid.

De leefbaarheid van de kern of het dorp is afhankelijk van:

  • de mate van betrokkenheid van de bewoners
  • het beleid van de (lokale) overheid
  • de beschikbaarheid van middelen.

Opkomen voor het belang van een goede leef- en woonomgeving kan zich dus richten op zowel de inwoners als de (lokale) overheid (en andere instellingen en organisaties, zoals woningbouwverenigingen, de thuiszorg en het schoolbestuur).
De Dbo zal in haar werkwijze de ene aanpak met de andere moeten zien te verbinden. Ze heeft daarom ook een signalerende en coördinerende rol.

2. Reglementartikelen

Art. 1

De te verkiezen bestuursleden zijn meerderjarig en worden voorgedragen door het bestuur en worden gekozen en benoemd door de algemene ledenvergadering. Bestuursleden worden benoemd voor de duur van drie jaren.
Er zal zoveel mogelijk een zogenaamd getrapt rooster van aftreden worden opgesteld om te voorkomen dat alle bestuursleden gelijktijdig aftreden. De aftredende leden zijn na een eerste termijn nog eenmaal herkiesbaar voor een periode van drie jaren.

Art. 2

Het bestuur bestaat uit minimaal vijf leden en maximaal uit zeven leden, het bestuur kiest vanuit haar midden een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Plaatsvervangend voorzitterschap kan ook door de penningmeester of secretaris worden uitgevoerd. De bestuursleden zijn woonachtig in Drempt en vormen bij voorkeur een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling van de inwoners van beide kernen.

Art. 3

Het bestuur van de vereniging vertegenwoordigt het Dorpsbelang Drempt.
De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt toe aan:

  1. de voorzitter tezamen met de secretaris of
  2. de voorzitter tezamen met de penningmeester of
  3. de secretaris tezamen met de penningmeester.

Het bestuur kan volmacht verlenen aan 1 of meerdere bestuursleden, om het Dorpsbelang Drempt binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.

Art. 4

Het boekjaar van het Dorpsbelang Drempt is gelijk aan het kalenderjaar. Het bestuur draagt zorg voor het uitschrijven, organiseren en houden van tenminste 1 algemene ledenvergadering per jaar, binnen zes maanden na het verstrijken van het boekjaar conform de eisen die hieraan gesteld zijn in artikel 12, 13 en 14 van de statuten.
Het bestuur draagt aan de algemene ledenvergadering een onafhankelijke deskundige voor ter benoeming, voor het beoordelen van de jaarstukken conform het gestelde in de statuten, artikel 14.

Art. 5

Het bestuur van de vereniging houdt tenminste ieder kwartaal een bestuursvergadering. Van de vergadering wordt een verslag opgemaakt dat in de eerstvolgende bestuursvergadering na de betreffende wordt vastgesteld.
Het verslag wordt opgemaakt door de secretaris of door een ander bestuurslid die wordt aangewezen door de voorzitter of een door het bestuur gemachtigde persoon die geen deel uitmaakt van het bestuur.
De notulen worden aan de bestuursleden toegezonden binnen vier weken na de betreffende bestuursvergadering.

Art. 6

De bestuursbesluiten worden in de bestuursvergadering genomen waarbij minimaal 2/3 van het aantal zittende bestuursleden in de vergadering aanwezig is. Dat wil zeggen dat bij een:
bestuurssamenstelling van 7 er 5 bestuursleden aanwezig dienen te zijn, dat bij een
bestuurssamenstelling van 6 er 4 bestuursleden aanwezig dienen te zijn en dat bij een
bestuurssamenstelling van 5 er 3 bestuursleden aanwezig dienen te zijn.
De besluiten worden genomen bij een meerderheid van stemmen met een streven naar consensus. Bij het staken der stemmen heeft de stem van de voorzitter een doorslaggevende betekenis.

Art. 7

De onkosten die de bestuursleden maken in materiële zin die noodzakelijk zijn voor het adequaat besturen van het Dorpsbelang Drempt worden door het Dorpsbelang Drempt vergoed, dit ter beoordeling van het bestuur zelve.
De bestuursfuncties zijn onbezoldigd.

Art. 8

De bestuursvergadering wordt gehouden aan de hand van een agenda die bij voorkeur minimaal twee werkdagen voor de vergadering aan de bestuursleden wordt toegezonden. De agenda wordt na de opening van de bestuursvergadering vastgesteld, de agenda die voorligt, kan nog aangevuld worden met aanvullende agendapunten dit ter beoordeling en vaststelling van het bestuur.
De bestuursvergadering agenda bevat tenminste de onderstaande agendapunten:

  • Vaststelling voorliggende agenda
  • Bespreking en vaststelling verslag van de vorige bestuursvergadering
  • Mededelingen
  • Financiën / subsidies
  • Ingekomen en uitgaande stukken
  • Rondvraag.

Aldus overeengekomen en besloten in de algemene ledenvergadering van Dorpsbelang Drempt op 26 maart 2025.

Het bestuur vertegenwoordigt door:

Henk Gosselink, voorzitter
Peter Koert, secretaris
Louk Dorrestein, penningmeester
Bert Mulder, bestuurslid
Peter van Ruitenbeek, bestuurslid
Anne Schaart, bestuurslid

Scroll naar boven